Czy strój wizytowy oznacza formalny a formalny = elegancki?

Pytanie quizowe:
Stój wizytowy i business (professional) to najwyższe w gradacji stroje nieformalne. Gafą w tym stroju będą u kobiety:

a) Sweter i dzianina jako główny element stroju.
b) Tradycyjna bluzka koszulowa.
c) Jedwabna bluzka.
d) Top dobrej jakości z odpowiedniej tkaniny.

Która z odpowiedzi jest prawidłowa?Odpowiedź na końcu artykułu.

Często osoby odczytują strój wizytowy jako formalny, a mówiąc formalny = elegancki. Elegancja jest niezależna. Elegancja to jakość, harmonia, estetyka stroju i powinna być widoczna na każdym szczeblu dress code.

Strój wizytowy natomiast to najwyższy w gradacji strój nieformalny. Na tym samym szczeblu jest także strój business professional.

Zasady doboru stroju: Wybierają strój dostosujmy go do naszej sylwetki, zasad obowiązujących w biznesie, zajmowanego stanowiska i okazji. Wszak jest on między innymi wyrazem szacunku do miejsca i ludzi.

 Kiedy nosimy strój wizytowy, a kiedy business?

„Strój wizytowy jest najodpowiedniejszy, gdy wybieramy się na przyjęcie, a na zaproszeniu nie ma informacji o stroju. Okazją mogą być także wydarzenia kulturalne, imieniny, jubileusz, święta narodowe. Odbywają się one o różnych porach od rana do wieczora.

Strój business professional nosimy do pracy. Tylko nie każdej i nie zawsze. Jeśli twoje stanowisko to menadżer, polityk, urzędnik, prawnik, asystentka lub inne stanowisko o dużej ekspozycji społecznej, to prawdopodobnie będzie to twój szczebel dress code.” pisze Irena Kamińska Radomska.

Co składa się na strój wizytowy i business professional u pań a co u panów?

W przypadku mężczyzn zasada jest prosta: w obu przypadkach jest to garnitur (wieczorem ciemnogranatowy), biała koszula, krawat i czarne skórzane buty. (Kolor koszuli w przypadku stroju business jest czasami inny niż biały)

W przypadku kobiet mamy cały wachlarz możliwości. Różnorodność dotyczy zarówno rodzajów stroju jak i kolorów. Dziś wskazówki dla stroju kobiet.

Co składa się na strój wizytowy u kobiety?

Kobieta może włożyć jako strój wizytowy:garsonkę, sukienkę lub spodnium. Wieczorem sukienka może być także jasna(wszystko zależy od charakteru wydarzenia na jakie się wybieramy). Niezależnie od pory dnia odpowiednia długość sukienki lub spódnicy to 6 cm przed lub 6 cm za kolano. Co do kolorów to teoria mówi,że: im ważniejsza okazja tym ciemniejsza sukienka. Nie ma jednak sztywnych zasad określających kolory strojów wizytowych dla kobiet w zależności od pory dnia, ani takich, które mówią, że zawsze musi być to czarna sukienka. To kwestia naszego wyczucia sytuacji lub informacji zawartych w zaproszeniu.

Torebka ma pasować do okazji i harmonizować ze strojem tworząc spójną całość. Może zatem być mała lakierowana lub z materiału albo ta którą nosimy do pracy (zakładamy, że do pracy nosimy torebki ze skóry bez zdobień)

Buty.Tutaj również mamy duży wybór. W zależności od tego jaki rodzaj stroju wybierzemy mogą to być czółenka na obcasie lub zwężającym się koturnie, mogą być oksfordki lub nawet mokasyny w wersji na skórzanej podeszwie - dopasowane do spodni. Buty także mają harmonizować ze strojem. Do tego stroju nie nosimy odmian butów sportowych.

Co składa się na strój business professional u kobiety?

Dla zbudowania autorytetu najlepszym wyborem będzie garsonka. Może być także odpowiednia biznesowa sukienka. Działają one tak jak granatowy garnitur u mężczyzn, choć wcale nie muszą być granatowe.

Gładkie czy wzorzyste? Wzory na materiale być mogą, jednak obniżają one formalność stroju i nie ułatwiają zbudowania autorytetu.

Góra i dół takie same czy różne? Co do zasady na tym szczeblu dress code obie części garderoby (żakiet i spódnica)powinny być uszyte z tego samego materiału.

Spodnie: Jeśli kobieta wybiera żakiet ze spodniami to, aby mieścił się on w kanonach tego szczebla dress code spodnie powinny mieć kanty.

Kolory garsonki lub sukienki mogą być różne, z wyłączeniem kolorów jaskrawych. Jeśli w naszej organizacji/ instytucji nie ma ograniczeń co do kolorów strojów, wybierajmy te barwy, które podkreślają naszą urodę.

Bluzki i topy – koszulowe i jedwabne bluzki, trykotowy dobrej jakości top (nie T- schirt) to podstawowe elementy tego stroju. Którą z tych propozycji wybierzemy podyktuje nam garsonka. Bluzki i topy mogą być wzorzyste a kolory intensywne i żywe. Dostosujmy je do naszej urody, gdyż nosimy je blisko twarzy i albo dodadzą nam blasku albo przygaszą naszą urodę.

Dodatki takie jak apaszki i szale stanowią ciekawą ozdobę, dodają nam kobiecości i ocieplają wizerunek.Wybierajmy te z jedwabiu lub delikatnej bawełny z wzorami innymi niż kwiatki.

A co z butami? Do tego typu stroju nie nosimy sandałów, balerin, kozaków, obuwia sportowego i czółenek z odkrytą piętą lub palcami (choć czasami latem dopuszcza się odkryte pięty).

Torebka powinna mieć odpowiednią wielkość i być dopasowaną nie tylko do naszej sylwetki, ale powinna mieścić dokumenty, tablet lub laptop i inne niezbędne rzeczy. Kolorystycznie ma wpisywać się w wizerunek. Może także wyraźnie go podkreślić odcinając się kolorem od szarej sukienki czy granatowej garsonki.

Prawidłowa odpowiedź do pytania do odpowiedź: A.

Swetry i dzianiny jako główny element stroju nie wpisują się w kanony stroju wizytowego i business. Klasyfikowane są one w szczeblach dress code na zdecydowanie niższej hierarchii.